سیمی کردن کتاب درسی و دفتر

تاریخ انتشار: 2024/05/01
30 بازید
نویسنده: amirhossin
سیمی کردن کتاب درسی و دفتر
5
(2)

سیمی کردن کتاب درسی و دفتر روشی متداول و پرطرفدار برای تعمیر یا نگهداری یادداشت ها است. از زمان های بسیار دور نگهداری از متون ارزشمند برای نویسندگان، دانشمندان و دانش آموزان و تمام افرادی که به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند بودند، امری حیاتی محسوب می شد. و بر اساس شرایط و امکانات هر دوره روش صحافی اسناد متفاوت بود.

امروزه نیز با توجه به همه گیری آموزش و تحصیل و افزایش علاقه مندان به مطالعه، این صنعت نیز رو به رشد است. و هر چه جلوتر می رویم با پیشرفت تکنولوژِی امکانات و ابزار بیشتری برای حفظ آثار و اسناد در اختیارمان قرار می گیرد. ابزاری مانند انواع دستگاه فنرزنی، فنر صحافی ، انواع طلق و روکش برای جلد کتاب ها و انواع چسب و منگنه و غیره. در این مقاله به بررسی و آموزش متداول ترین روش تعمیر کتاب یعنی فنری کردن خواهیم پرداخت. همچنین اگر ساخت دفتر سیمی در خانه برای شما جذاب است، می توانید با ما همراه شوید.

فروش عمده فنر صحافی

دستگاه و لوازم مورد نیاز فنری کردن کتاب

برای فنری کردن کتاب و دفتر ملزومات مخصوصی مورد نیاز است. که مهمترین آنها دستگاه فنر زنی ، طلق صحافی روجلدی یا جلد و فنر مارپیچ است. در بازار انواع دستگاه و فنر و طلق موجود است. و بر حسب نیاز و روش کار می توانید گزینه های مناسب کار را انتخاب کنید. اگر در صحافی کار میکنید و قصد انجام این کار را به صورت روزانه و در حجم بالا دارید، قطعا به دستگاه نیاز خواهید داشت. در کنار دستگاه، جنس ، نوع و سایز های مختلف فنر و تنوع رنگ و ضخامت های متنوع طلق نیز ملزومات مورد نیاز کار شما خواهد بود. چرا که با توجه به قطر و تعداد برگه ها و درخواست مشتری ابزار متفاوتی به کارتان خواهد آمد.

دستگاه فنرزنی در مدل ها و کاربری های متنوعی وجود دارد. اما دستگاهی که دقیقا برای کاغذ با تعداد بالا به کار می آید دستگاه فنرزنی مارپیچ است. که کار پانچ را نیز انجام می دهند. در کنار این موارد کاتر یا گیوتین کاغذ ، سیم چین نیز از بزاری است که باید تهیه کنید.

انواع سیمی کتاب

انواع سیمی کتاب یا فنر با نام های مارپیچ و دوبل تولید می شوند. که نوع مارپیچ می تواند فلزی باشد یا پلاستیکی. با توجه به تجربه فعالین این حوزه ماندگارترین و بهترین فنر، نوع مارپیچ و جنس فلزی یا استیل آن است. به این دلیل که این مدل هرگز دچار آسیب های ناشی از برخورد ضربه یا رطوبت نمی شود. و در سایزهای متنوعی وجود دارد. که می توانید از برگه های یادداشت کوچک تا کتاب ها و اسناد قطور اداری را با آن صحافی کنید. و نیازی هم به دستگاه نخواهید داشت و فنری کردن جزوه ها با دست و ساده ترین ابزار برایتان ممکن می شود.

آموزش سیمی کردن با دستگاه فنرزنی

آموزش سیمی کردن دفتر یا کتاب با دستگاه فنر زنی ، برای کسانی مناسب است که دستگاه مورد نیاز را دارند. دستگاه های سیمی کن ، ساختار ساده ای دارند و عموما چند کاره هستند. و در حقیقت اصلی ترین کارشان پانچ دقیق تعداد مشخصی کاغذ است. این تعداد از 15 تا 40 برگ بسته به مدل آن متفاوت است. در میان تنوع بالای این وسیله کاربردی در بازار بهترین مدل، دستگاههای فنر مارپیچ هستند. چرا که تعداد کاغذ بیشتری را می توانید با این مدل سحافی کنید. دستگاه صحافی از قسمت های زیر تشکیل می شود:

  • پانچ کن
  • اهرم یا دستگیره
  • ابزار یا پیچ مخصوص تنظیم فاصله لبه کاغذ تا پانچ
  • ابزار تعیین محل اولین پانچ از بالای کاغذ
  • کلید های تنظیم تعداد سوراخ های پانچ
دستگاه فنرزنی

برای شروع کار کاغذها را از هم جدا می کنیم و به صورت منظم و در دسته های کوچک در قسمت پانچ کن قرار می دهیم. سپس با دستگیره مخصوص محل اولین پانچ را مشخص می کنیم و با پیچ مخصوص فاصله عرض کاغذ تا محل سوراخ را تنظیم می نماییم. به صورت پیش فرض تعداد سوراخ هایی که برای پانچ روی دستگاه تنظیم است، 34 عدد می باشد. اگر این تعداد برای کاغذ های شما زیاد است، می توانید با فشردن یا به اصطلاح خلاص کردن کلید های مخصوص هر پانچ روی دستگاه، تعداد را کم کنید. در نهایت اهرم یا دستگیره بزرگی که سمت راست قرار دارد را به سمت پایین فشار م دهیم. در این مرحله کاغذها بانچ می شوند.

حال فنر مارپیچ را از اولین سوراخ رد کنید و با حرکت دورانی کف دست ، به صورت رول فنر را به جلو بچرخانید. پس از اینکه از تمام سوراخ ها رد شد، دو سر فنر با سیم چین را ببندید و اضافی آن را بچینید. البته روی بعضی دستگاه ها یک غلطک مخصوص برای چرخاند فنری وجود دارد. که برای استفاده از آن کافی است چند حلقه را از کاغذها رد کنید، سپس سیمی را به غلطک تکیه دهید. غلطک را روشن کنید و کاغذها را با دست نگه دارید تا فنر با حرکت غلطک داخل سوراخ ها جا بیفتد.

آموزش درست کردن دفتر سیمی در خانه

کاغذ های یک رو سفید و بلااستفاده، دفتر هایی که چسب حرارتی اولیه آنها فاسد شده و برگه هایش گسسته اند، چیزی است که در خانه همه پیدا می شود. یک ایده بسیار خوب و ارزان برای ترمیم دفتر و تبدیل کاغذ ها به دفترچه یادداشت وجود دارد. و ان سیمی کردن دفتر و کاغذها در خانه است. چرا که نه ابزار خاصی نیاز دارید و نه هزینه بر است. کافی است یک عدد فنر مارپیچ، یک ورق طلق و یک سیم چین در خانه داشته باشید. اگر پانچ هم دارید، که بسیار عالی. وگرنه می توانید بعد مرتب سازی کاغذ ها ، از لوازم تحریری محل خود درخواست کنید تا آنها رابرای شما پانچ کنند.

برای شروع کار ورقه های کاغذ را به سایز و ابعاد دلخواه دربیاورید. سپس آنها را مرتب روی هم بگذارید و با فاصله ای حدود یک سانتیمتر از عرض ، پانچ کنید. حال طلق را پشت و روی دسته کاغذها قرار دهید. و فنر را از چند سوراخ اول بگذرانید. با یک دست کاغذها را نگه دارید و با کف دست دیگر فنر را به صورتدورانی و مارپیچ به سمت سوراخ خای خالی هدایت کنید. پس از پایان این مرحله ، سر و ته فنر را محکم کنید و بپیچانید. و مازاد ان را با سیم چین ببرید. به همین آسانی دفتر سیمی شما درست شد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.